Teleplatforma Pierwszego Kontaktu NFZ
Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200 – otrzymasz niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. W ramach TPK uzyskasz: poradę medyczną, e–receptę, e–skierowanie, e–zwolnienie. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach: polskim, angielskim, rosyjskim, ukraińskim.
Więcej o TPK na stronie NFZ: https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/tpk-twoja-pomoc-medyczna-w-godzinach-wieczornych-w-weekendy-i-swieta,7987.html
Informacja o organizacji teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Pro-med. Sp. z o.o. udziela świadczeń opieki zdrowotnej w formie teleporad zgodnie z Rozporządzeniem ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. 2020 poz. 1395) na podstawie poniższych zasad:
Informacje ogólne
- Teleporady udzielają lekarze Podstawowej Opieki Zdrowotnej
- Teleporady udzielane są telefonicznie
- Teleporady przeprowadzane są w warunkach gwarantujących poufność, zapewniając brak dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
Rejestracja
- Rejestracja na teleporady odbywa się na zasadach ogólnych tj. osobiście, przez osobę trzecią, telefonicznie przez rejestracje właściwych poradni
- Aktualne numery telefonów do poradni znajdują się na stronie internetowej
- W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, personel NZOZ Pro-med. Sp. z o.o. informuje pacjenta w każdy dostępny sposób (np. telefonicznie) o zmianie tego terminu.
Przeprowadzenie teleporady
- W wyznaczonym terminie telefonicznie z pacjentem skontaktuje się osoba udzielająca świadczenia.
- W przypadku braku kontaktu z pacjentem osoba udzielająca teleporady podejmie co najmniej trzy próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut.
- Jeżeli po trzykrotnej próbie osoba udzielająca teleporady nie skontaktuje się z pacjentem wizyta zostanie usunięta i pacjent musi ponownie dokonać rejestracji.
- Osoba udzielająca teleporady potwierdza tożsamość pacjenta na podstawie danych osobowych o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, zgormadzonych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru.
- Osoba udzielająca teleporady na podstawie przeprowadzonego badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej udziela świadczenia zdrowotnego i ustala czy teleporada jest wystarczająca dla zgłoszonego problemu zdrowotnego lub informuje pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady
- W trakcie teleporady pacjent ma prawo zgłosić wolę osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
- W ramach teleporady lekarz może wystawić:
- e-receptę,
- e-skierowanie,
- e-zwolnienie,
- e-zlecenie na wyroby medyczne,
- zlecenie na badania dodatkowe w szczególności laboratoryjne lub obrazowe.
- W trakcie wizyty lub po jej zakończeniu za pomocą wiadomości sms na podany numer telefonu kontaktowego, lekarz przekaże kod do wystawionej e-recepty, e-skierowania lub e-zlecenia na wyroby medyczne w celu ich realizacji.
- W przypadku wystawienia zlecenia na badania laboratoryjne lub obrazowe należy zgłosić się po oryginał zlecenia do rejestracji przychodni.
- Dzieci do 6 roku życia są przyjmowane przez lekarza wyłącznie osobiście. Teleporada jest dopuszczalna na wyraźną prośbę opiekuna prawnego dziecka, a fakt ten odnotowuje się w dokumentacji medycznej świadczeniobiorcy.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
IKP to dostęp do historii udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej, wystawionych receptach, zwolnieniach i skierowaniach. Każdy pacjent może zalogować się do konta poprzez stronę www.pacjent.gov.pl. Do zalogowania niezbędne jest posiadanie Profilu Zaufanego lub e-dowodu.
Odnośniki do stron internetowych dotyczących:
- e-recepty https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
- e-skierownia https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie
- e-zwolnienia https://pacjent.gov.pl/e-zwolnienie
- e-zlecenia na wyroby medyczne https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/zlecenia-na-wyroby-medyczne
- Konta Pacjenta IKP https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta